Sammen om ny teknologi og centraliseret respons
Formålet
Øget tryghed for ældre borgere i eget hjem. Mere tid blandt medarbejdere i hjemmeplejen. Det er målet for et landsdækkende samarbejde, som Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI) i marts 2023 lancerede sammen med Danish Life Science Cluster og Aabenraa Kommune. Og som vi, Vesthimmerlands Kommune, har tilsluttet os til, sammen med kommunerne Tønder, Sønderbo, Ærø, Ringkøbing-Skjern og Favrskov.
Vi går sammen i en skaleringsproces af innovative offentlige indkøb med et mål om at samle vagtfunktioner, organisere opgaver og bruge ny teknologi på nye måder for at reducere antallet af opgaver, man skal køre til i hjemmeplejen, og frigive ressourcer.
Hjemmeplejen varetager i dag opgaver, som i lyset af begrænsede muligheder for rekruttering må gentænkes og organiseres anderledes. Det drejer sig blandt andet om håndtering af nødkald, skærmbesøg, opfølgning på medicin og tryghedsbesøg.
Anne Krøjer, direktør for Sundheds- og Kulturforvaltningen, Vesthimmerlands Kommune:
"I Vesthimmerlands Kommune er vi meget optaget af rekrutteringsudfordringen og arbejder i den forbindelse målrettet med implementering af relevante teknologier, som gør, at vi kan løse vores opgaver på nye måder og sikre, at vores medarbejderes ressourcer anvendes, hvor det giver bedst mening. Vi glæder os til at deltage i skaleringsprocessen og se, hvilke løsninger vi sammen kan finde frem til, med særligt fokus på håndtering af vores nødkald og natlige tilsyn, som vi oplever binder mange medarbejder-ressourcer i dag."
Mange nødkald er fejl eller kan besvares fra en responscentral
Undersøgelser fra Aabenraa Kommune har bl.a. givet anledning til projektet. I 2022 modtog alene Aabenraa Kommune 24.920 nødkald. Undersøgelser viser, at op mod 50 procent af nødkald enten er en fejl eller kan besvares ved telefonopkald fra en responscentral.
Samtidig har landets kommuner svært ved at rekruttere det antal sundhedsfaglige medarbejdere, der er brug for.
Det er udfordringen, som skaleringsprocessen skal finde nye løsninger på, gennem en ny organisering af opgaver, brug af teknologi og centralisering af responsfunktioner.
Samarbejder skaber større skala i efterspørgslen
En skaleringsproces er en metode indført af CO-PI, der samler flere offentlige organisationer om en fælles udfordring.
Ved at gå i fælles dialog med markedet skaber de offentlige organisationer større skala i efterspørgslen. Derved kan private virksomheder hurtigere kan se en forretning i at udvikle de nye løsninger, der er behov for.
Anne Marie Berg, seniorprojektleder i CO-PI:
"Jeg glæder mig over, at flere kommuner har valgt at bidrage til skaleringsprocessen. Hvis vi i fremtiden vil sikre trygheden for borgere i eget hjem, er det afgørende, at vi prioriterer medarbejdernes tid til de borgere og de opgaver, hvor der er behov for dem. Hvis flere offentlige aktører beskriver samme behov, som i dag ikke er dækket af løsninger i markedet, vil leverandørerne i højere grad kunne se muligheder i at udvikle efter at dække disse behov."
Læs mere om projektet
Seks nye kommuner er med i landsdækkende samarbejde, der skal frigive tid i hjemmeplejen (Artikel, CO-PI)
Sammen om ny teknologi og centrale vagtfunktioner (Projektside, CO-PI)