Prognoser viser, at vi i Vesthimmerlands Kommune i 2030 vil få behov for at ansætte op til 20 % flere medarbejdere, hvis vi bliver ved med at løse opgaverne som i dag.
Vi får stigende efterspørgsel på de ydelser, som vi i dag tilbyder og leverer til vores borgere.
Begge er tendenser, som vi ikke kan se en umiddelbar ændring på i den næste mange år. Tværtimod bliver gabet mellem de to kun større og større i årene fremover. Kort sagt kan vi ikke få balance imellem vores borgeres kommende behov og de ydelser vi kan tilbyde.
Derfor er vi i Sundheds- og kulturforvaltningen meget optaget af, hvordan vi fremadrettet kan løse denne udfordring.
Det eneste vi reelt kan gøre for at sikre nok leverancer i en tilfredsstillende mængde er gennem innovation. Innovation handler om at gøre tingene på en ny måde. En måde, der enten kan reducere behovet for eksempel gennem mere forebyggelse, eller ved at øge leverance-kapaciteten gennem fx bedre brug af teknologi.
Faglaboratorie Velfærd skal medvirke til at gøre en konkret forskel - for vores medarbejdere og for vores borgere.
Vi er allerede langt ift. denne dagsorden, da vi ved hjælp af Living Lab metoden og faciliteterne i vores faglaboratorie i 2023 nåede i mål med vores kortlægning vedr. ”Maks ud på E”, som har udmøntet sig i en konkret afklaring af, hvilke teknologier vi som forvaltning skal satse på at indkøbe og en model for implementeringen af disse konkrete teknologier.
I 2024 og 2025 er der på baggrund af dette udviklingsarbejde arbejdet videre med implementering af en række teknologier i hele vores forvaltning.
Vi har arbejdet med emnet ”Tryghed i egen bolig”. Det er et vigtigt tema, da vi gerne vil medvirke til at borgere kan fastholdes længst muligt i egen bolig, også selvom nye plejebehov måtte komme til.
Fremover ønsker Sundheds- og Kulturforvaltningen at anvende Faglaboratorie Velfærd som en form for ”3. læringsrum”, som skal supplere den eksisterende undervisning og praktik, som vores elever skal igennem i løbet af deres uddannelsesforløb. Der kan både være tale om SSH, SSA, sygeplejerskeelver og pædagogstuderende.
På den måde bliver der etableret tre forskellige læringsrum med forskellige styrker og som understøtter læringsforløbet. De tre rum er Skolen, Praktikken og Faglaboratorie Velfærd.
I faglaboratoriet kan skabes forskellige simulerede øvebaner. Man kan forestille sig forskellige typer af simulerede situationer, f.eks. træning i forflytning, indsatser ift. demente som kan afprøves, faldalarmer og andre relevante temaer.
En anden konkret måde at udnytte muligheder i Faglaboratorie Velfærd kan være at stille plads til rådighed, hvor vores elever og medarbejdere kan arbejde med forskellige innovationsprojekter. F.eks. kan man forestille sig at Skills-elever kan arbejde videre med deres projekter lokalt, eller at der er medarbejdere, som har fået en ide, som de gerne vil afprøve inden evt. senere test.
Vi har startet udviklingen op og inviterer 2 gange årligt vores elever og studerende ud i Faglaboratorie Velfærd.